Změny v žádostech o nemocenskou dávku u zaměstnavatele od roku 2025

Nová pravidla pro nemocenské dávky: Konec papírování, vše vyřídíte elektronicky

Od roku 2025 se mění způsob podávání žádostí o nemocenskou dávku u zaměstnavatele. Papírové formuláře budou nahrazeny elektronickou komunikací.

Včasná implementace legislativních změn je klíčová pro bezproblémový chod každého mzdového a personálního systému. V Nugget SW sledujeme aktuální legislativu jak v České republice, tak na Slovensku, abychom zajistili, že všechny změny budou včas zahrnuty do našeho softwaru. Naši zákazníci tak mají jistotu, že výpočet mezd bude vždy aktuální a přesný.

Změny dle typu dávek 

Dočasná pracovní neschopnost (nemoc, karanténa, úrazy)

Změny u DPN se týkají výhradně možností zaměstnance, stávající praxe České správy sociálního zabezpečení (ČSSZ) v informování zaměstnavatelů zůstane beze změn.

Novinkou je, že se zaměstnanec mající identifikátor své neschopnosti, bude moci na ePortálu ČSSZ dozvědět informace týkající se vzniku, trvání a ukončení svojí dočasné pracovní neschopnosti a také hlášení od lékaře (změna pobytu, vycházek).

Žádost o nemocenskou dávku

Po nabytí účinnosti novely pojištěnec od lékaře neobdrží papírové potvrzení či rozhodnutí, ani průkaz dočasně práce neschopného pojištěnce. Vše proběhne elektronicky, pokud nepožádá lékaře o listinnou podobu nebo nesdělí kontaktní údaje.

Ostatní nemocenské dávky

I zde platí obdobný postup, lékař například oznámí ČSSZ pravděpodobný termín porodu pojištěnky a další potřebné informace. Zaměstnavatel předá ČSSZ pouze elektronickou žádost o dávku ve formě definované datové věty, čímž se ruší dosavadní papírové tiskopisy.

Identifikátor žádosti o dávku

Klíčovým prvkem je lékařem vygenerovaný identifikátor ze systému ČSSZ. Tento identifikátor propojí všechny předepsané tiskopisy od lékaře, dokumenty od zaměstnavatele, žádosti o dávku a další potřebné dokumenty týkající se konkrétní sociální události (dávky). Zahrnuje také všechny doklady vystavené ošetřujícím lékařem.

Pojištěnec předá společně s dalšími nutnými údaji tento identifikátor svému zaměstnavateli jako součást žádosti o dávku. Zaměstnavatel pak všechny podklady k vyřízení žádosti předá pod tímto identifikátorem.

Shrnutí postupu u ostatních nemocenských dávek podle novely zákona

  • Zaslání rozhodnutí lékařem: Lékař odešle příslušné rozhodnutí či potvrzení s vygenerovaným identifikátorem na ČSSZ.
  • Předání identifikátoru pojištěnci: ČSSZ automaticky zašle identifikátor pojištěnci na e-mail nebo telefonní číslo, které lékaři poskytl.
  • Žádost o dávku: Papírové žádosti se ruší. Za žádost se nově považuje sdělení zaměstnance o sociální události, o jakou dávku žádá, sdělení identifikátoru a sdělení dalších nutných údajů.
  • Sdělení zaměstnavateli: Zaměstnanec informuje zaměstnavatele předem dohodnutým způsobem – doporučuje se písemná a doložitelná forma, např. email.
  • Postup zaměstnavatele: Zaměstnavatel na základě sdělení zaměstnance vytvoří XML soubor NEMPRI v novém formátu a odešle jej na ČSSZ přes ePodání nebo datovou schránkou.
  • Archivace: Zaměstnavatel je povinen uchovávat oznámení zaměstnanců o sociální události po dobu 10 let následujících po roce, ve kterém bylo oznámení učiněno.
Výhody digitalizace procesu
  • Elektronizace zrychlí a zjednoduší vyřizování dávek nemocenského pojištění pro lékaře a v případě vhodně implementovaných změn do mzdového softwaru i pro zaměstnavatele.

Postup u konkrétních dávek

Peněžitá pomoc v mateřství: Nárok se uplatňuje sdělením identifikátoru a data nástupu na PPM. Den nástupu si mohou pojištěnky určit samy v rozmezí 8 až 6 týdnů před očekávaným porodem. V některých případech je nutné doložit další dokumenty, např. rozhodnutí o svěření dítěte do péče.

Krátkodobé ošetřovné: Nárok se uplatňuje sdělením identifikátoru, data od kdy žádá o výplatu, a identifikačních údajů osoby, kterou ošetřuje nebo o kterou pečuje.

Dlouhodobé ošetřovné: Postup je obdobný jako u krátkodobého ošetřovného, s důrazem na identifikační údaje osoby, které poskytuje dlouhodobou péči.

Otcovská: Nárok se uplatňuje sdělením data, od kdy žádá o výplatu, a identifikačních údajů dítěte, v souvislosti s nímž o otcovskou žádá. Identifikátor tiskopisu se hlásí pouze v případě hospitalizace dítěte nebo matky. Žádost se podává přímo u zaměstnavatele, ne přes lékaře.

 

Přihlaste se k odběru našeho Newsletteru.

Přihlaste se a získávejte informace o mzdových a personálních novinkách včas.