Nová pravidla pro nemocenské dávky: Konec papírování, vše vyřídíte elektronicky
Od roku 2025 se mění způsob podávání žádostí o nemocenskou dávku u zaměstnavatele. Papírové formuláře budou nahrazeny elektronickou komunikací.
Včasná implementace legislativních změn je klíčová pro bezproblémový chod každého mzdového a personálního systému. V Nugget SW sledujeme aktuální legislativu jak v České republice, tak na Slovensku, abychom zajistili, že všechny změny budou včas zahrnuty do našeho softwaru. Naši zákazníci tak mají jistotu, že výpočet mezd bude vždy aktuální a přesný.
Identifikátor žádosti o dávku
Klíčovým prvkem je lékařem vygenerovaný identifikátor pod kterým bude zaevidována žádost zaměstnance o dávku. Tento identifikátor propojí všechny předepsané tiskopisy od lékaře a dokumenty od zaměstnavatele.
Pojištěnec předá tento identifikátor svému zaměstnavateli, ten ho vyzve k doplnění chybějících údajů a po jejich doplnění dávku odešle na SSZ (NEMPRI25), kde se právě pomocí identifikátoru propojí s informacemi od lékaře.
Změny dle typu dávek
Dočasná pracovní neschopnost (nemoc, karanténa, úrazy)
Změny u DPN se týkají výhradně možností zaměstnance, stávající praxe České správy sociálního zabezpečení (ČSSZ) v informování zaměstnavatelů zůstane beze změn.
Novinkou je, že se zaměstnanec mající identifikátor své neschopnosti, bude moci na ePortálu ČSSZ dozvědět informace týkající se vzniku, trvání a ukončení svojí dočasné pracovní neschopnosti a také hlášení od lékaře (změna pobytu, vycházek).
Žádost o nemocenskou dávku
Po nabytí účinnosti novely pojištěnec od lékaře neobdrží papírové potvrzení či rozhodnutí, ani průkaz dočasně práce neschopného pojištěnce. Vše proběhne elektronicky, pokud nepožádá lékaře o listinnou podobu nebo nesdělí kontaktní údaje.
Ostatní nemocenské dávky
I zde platí obdobný postup, lékař například oznámí ČSSZ pravděpodobný termín porodu pojištěnky a další potřebné informace. Zaměstnavatel předá ČSSZ pouze elektronickou žádost o dávku ve formě definované datové věty, čímž se ruší dosavadní papírové tiskopisy.
Postup u konkrétních dávek
Peněžitá pomoc v mateřství: Nárok se uplatňuje sdělením identifikátoru a data nástupu na PPM. Den nástupu si mohou pojištěnky určit samy v rozmezí 8 až 6 týdnů před očekávaným porodem. V některých případech je nutné doložit další dokumenty, např. rozhodnutí o svěření dítěte do péče.
Krátkodobé ošetřovné: Nárok se uplatňuje sdělením identifikátoru, data od kdy žádá o výplatu, a identifikačních údajů osoby, kterou ošetřuje nebo o kterou pečuje.
Dlouhodobé ošetřovné: Postup je obdobný jako u krátkodobého ošetřovného, s důrazem na identifikační údaje osoby, které poskytuje dlouhodobou péči.
Otcovská: Nárok se uplatňuje sdělením data, od kdy žádá o výplatu, a identifikačních údajů dítěte, v souvislosti s nímž o otcovskou žádá. Identifikátor tiskopisu se hlásí pouze v případě hospitalizace dítěte nebo matky. Žádost se podává přímo u zaměstnavatele, ne přes lékaře.
Postup u ostatních nemocenských dávek podle novely zákona
- Zaslání rozhodnutí lékařem: Lékař odešle příslušné rozhodnutí či potvrzení s vygenerovaným identifikátorem na ČSSZ a identifikátor rovněž odešle pojištěnci, pokud tento sdělí své telefonní číslo či mailovou adresu.
- Žádost o dávku: Stále platí, že v případě žádosti pojištěnce o papírovou formu komunikace, musí lékař tento postup akceptovat.
- Sdělení zaměstnavateli: Zaměstnanec informuje zaměstnavatele o žádosti o dávku a ideálně sdělí zaměstnavateli identifikátor.
- Postup zaměstnavatele:Zaměstnavatel si vyžádá od zaměstnance chybějící informace (ideálně na navrženém formuláři), Zákonem je předepsaná jakákoli doložitelná forma komunikace (mail, papírový formulář…), ústní předání informací není povoleno.
- Zaměstnavatel na základě sdělení zaměstnance vytvoří XML soubor NEMPRI25 v novém formátu a odešle jej na ČSSZ přes ePodání nebo datovou schránkou.
- Přístup k informacím: Zaměstnavatel i zaměstnanec mají po celou dobu vyřizování dávky možnost pomocí identifikátoru sledovat stav dávky.
- Archivace: Zaměstnavatel je povinen uchovávat oznámení zaměstnanců o sociální události po dobu 10 let následujících po roce, ve kterém bylo oznámení učiněno.
Výhody digitalizace procesu
Elektronizace zrychlí a zjednoduší vyřizování dávek nemocenského pojištění pro lékaře a v případě vhodně implementovaných změn do mzdového softwaru i pro zaměstnavatele. Po určitou dobu však práci mzdových účetních značně ztíží. Pokusíme se v systému Nugget udělat vše pro komfortní řešení a práci mzdových účetních co nejvíce usnadnit.