Aktuálně projednávaná novela zákona č. 187/2006 Sb., o nemocenském pojištění, která má začít platit od 1. ledna 2025, přináší významné změny. Klíčovým bodem je další krok k digitalizaci a elektronizaci podání pro dávky jako ošetřovné, mateřská dovolená či otcovská péče. Pro mzdové účetní a firmy to znamená úpravu zavedených postupů.
Náš mzdový systém Nugget SW je připraven tyto změny rychle implementovat. Formuláře pro elektronickou komunikaci budou brzy součástí našeho programu na mzdy a pomůžeme Vám také s orientací v nových technických změnách.
Nezůstane bez podpory ani pokud si zaměstnanec vyžádá papírové podání – Nugget SW umožní snadné zadání dat i z papírových dokumentů. Jsme tu pro Vás, abychom Vám ulehčili přechod na nové postupy a zajistili, že vše bude fungovat hladce a bez komplikací.
Novela zákona o nemocenském pojištění
V současné době je v Poslanecké sněmovně podán návrh na změnu zákona č.187/2006 Sb., o nemocenském pojištění, ve znění pozdějších předpisů (sněmovní tisk 706), který by měl mít účinnost od 1. ledna 2025. Druhé čtení zákona proběhlo 10. září 2024 úspěšně, nicméně bylo podáno mnoho pozměňovacích návrhů a nyní byla novela předána do Senátu.
Hlavní pasáží tohoto návrhu je elektronizace dalších dávek nemocenského pojištění. Jedná se o ošetřovné, dlouhodobé ošetřovné, mateřskou dovolenou, otcovskou a vyrovnávací příspěvek v těhotenství a mateřství.
Druhou významnou pasáží je rozšíření skupiny oprávněných, kteří na tyto dávky budou mít nárok (zaměstnanci na DPČ a DPP).
Změny v e-neschopence
Současné elektronické podání NEMPRI, které vytvoří zaměstnavatel na základě sdělení zaměstnance jako XML soubor, který následně odešle na ČSSZ přes ePodání nebo datovou schránkou, bude zachováno, rozšíření NEMPRI se týká dalších dávek.
Změnou týkající se e-neschopenky je, že pokud pojištěnec sdělí kontaktní údaje, telefonní číslo a e-mail, bude mu zaslán identifikátor formou SMS či emailu.
Předání v papírové formě bude i nadále možné, nebude však preferované.
Žádost o OČR, MD, OPP, VPVM
Zde je nejpodstatnější změnou, že lékařem nebude vybírán pojistný vztah, potvrzení bude vystaveno na ošetřovanou osobu.
Lékař vystaví tzv. identifikátor = číslo rozhodnutí/potvrzení.
Jaké jsou možnosti dalšího postupu:
Jednou z možností, která zachovává de facto stejný postup jako je nyní, je vystavení dokladu v papírové podobě. Tato možnost bude zachována, nicméně nebude preferována.
Druhou, výrazně preferovanou variantou, bude vystavení dávky pomocí identifikátoru.
Jak to bude probíhat:
-
Pojištěnec, který si pro dávku přišel, sdělí lékaři číslo telefonu nebo email a formou SMS či emailu dojde k zaslání identifikátoru.
-
Tento identifikátor lékař zároveň odešle na příslušnou SSZ.
-
Zaměstnanec oznámí mzdové účetní, že by chtěl požádat o dávku.
-
Mzdová účetní pošle zaměstnanci formulář k vyplnění, kde zaměstnanec vyplní další údaje nutné k řádnému podání žádosti o dávku na SSZ.
-
Zaměstnanec údaje vyplní a odešle je zpět mzdové účetní. Ta tyto informace převezme a zvoleným způsobem je bude archivovat. Informace nelze předávat ústně, za správnost dat zodpovídá mzdová účetní.
-
Zaměstnanec i mzdová účetní mohou pomocí tohoto identifikátoru na dávku nahlížet, pokud zadají i druhý identifikátor např. RČ.
-
Mzdová účetní doplní potřebné a vyžadované informace a odešle je na SSZ (NEMPRI25).
-
SSZ si „spojí“ informace od lékaře a mzdové účetní a dávku zpracuje.
Výhody digitalizace procesu:
- V době návštěvy lékaře nemusí být pojištěnci jasné, kdo bude dávku čerpat (např. Kdo se o nemocné dítě bude starat).
- Založením identifikátoru mohou zúčastnění dávku sledovat po celou dobu trvání na portálu SSZ.
- Tato komunikace se bude týkat jak informací o vzniku, trvání, ukončení dávky, informací o hospitalizaci.
Tiskopisy, které změna umožní řešit elektronicky
Elektronická komunikace se bude nově týkat následujících předepsaných tiskopisů:
- U OČR se jedná o hlášení lékaře (identifikátor) o vzniku, ukončení nebo trvání dávky.
- U dlouhodobého ošetřovného se jedná o hlášení lékaře o vzniku, ukončení nebo trvání potřeby dlouhodobé péče.
- Pro účely Peněžité pomoci v mateřství jde o založení informace s pravděpodobném datu porodu a informace o datu porodu.
- Pro účely otcovské se jedná o potvrzení o hospitalizaci dítěte nebo matky ze závažných zdravotních důvodů.
Jak se změní praxe v mzdové účtárně
Z našeho pohledu a z dosud známých informací bude mzdová účtárna z nových změn rozčarovaná, o plnou elektronizaci se v této fázi ještě nejedná. Otázkou je, v jaké formě dostane účetní informace po zadání identifikátoru. Od lékaře vznikne neúplná informace, kterou bude účetní doplňovat o data, která jí bude muset předat zaměstnanec. Tyto informace nebude možno sdělovat ústně, ale buď e-mailem nebo jinou evidovatelnou formou. Takto získané informace bude muset účetní archivovat pro případné řešení rozporů při výplatě dávky. SSZ zatím připravila pomocné formuláře, které by měl mít zaměstnanec k dispozici a do nich by měl data doplňovat.
Proces zpracování v Nugget SW
Zaměstnanec oznámí mzdové účetní, že by chtěl požádat o dávku.
Mzdová účetní pošle zaměstnanci formulář k vyplnění, pravděpodobně se bude jednat o excelovou tabulku.
Zaměstnanec tabulku vyplní. Kromě identifikátoru žádosti od lékaře bude obsahovat i další povinné údaje, které jsou k podání žádosti nutné, např. zda je dotyčný samoživitel. Poté ji zašle zpět mzdové účetní.
Email se žádostí od zaměstnance by měl zaměstnavatel archivovat kvůli doložitelnosti v případě budoucích sporů.
Mzdová účetní vyplněnou tabulku naimportuje do Nuggetu, čímž vytvoří XML soubor se žádostí, který se dále zašle na ČSSZ obvyklým způsobem.
Vedle tohoto standardního způsobu proces dále zjednodušíme pro zákazníky, kteří používají náš HR Portál. Zde bude také k dispozici formulář se žádostí, což přinese celému procesu vyšší úroveň komfortu.
Rádi bychom Vás zároveň upozornili, že pokud pojištěnec požádá o papírové zpracování dávky, musí mu lékař vyhovět. I v tomto případě Vám zajistíme možnost zadání dat z doručené papírové žádosti o dávku přímo v programu.